صفحه اصلي > اهداف و رسالت برنامه 
پنج شنبه ٣٠ شهريور ١٣٩٦
پیوندهای مفید
پایگاه داده های بین المللی
انجمن های علمی ایران
مراکز و موسسات تحقیقاتی و پژوهشی مرتبط
سازمان های بین المللی مرتبط 
وزارتخانه ها و سازمانهای داخلی
 

اهداف كلي رشته

رسالت برنامه آموزش در تربيت نيروي انساني

با توجه به نتايج پژوهشها درباره شيوع معلوليت هاي جسمي ـ حركتي در دوره هاي مختلف سني و علل ايجاد آن با در نظر گرفتن اهميت ايجاد استقلال شخص در افراد، دانش آموختگان اعضاء مصنوعي و وسايل كمكي ضمن طي آموزشهاي لازم سبب افزايش دانش عمومي، بالا بردن رفاه اجتماعي و كاهش تاثير معلوليت ها و بيماريها در اشخاص ميشوند. اين اقدامات به همراه دستيابي به مدارج علمي جديد در جهت اهداف عمومي كشور و نظام سلامت جامعه مد نظر مي باشد. همچنين رفع نيازمندي بيماران، توجه به درمان ايشان و محور قرار گرفتن نيازمندان به عنوان اساس پيشرفت و ارتقاء اهميت خاصي دارد. همكاري مدوام و مستمر در راه خدمات رساني با ساير رشته هاي پزشكي و مهندسي نيز بايستي در نظر گرفته شود.

ارزشها و باورها (فلسفه برنامه)

رسالت اين رشته بهره‌مندي از دستاوردهاي جديد علمي ـ تحقيقاتي در زمينه اعضاء مصنوعي و وسايل كمكي و استفاده از آن در امر توانبخشي معلولين و بيماران مي باشد. بديهي است در اين راه افزايش دانش عمومي، بالا بردن رفاه اجتماعي به همراه دستيابي به مدارج علمي جديد در جهت اهداف عمومي كشور و نظام سلامت جامعه مد نظر مي باشد. همچنين رفع نيازمندي بيماران و توجه به درمان ايشان و محور قرار گرفتن نيازمندان به عنوان اساس پيشرفت و ارتقاء اهميت خاصي دارد. همكاري مداوم و مستمر در راه خدمات رساني با ساير رشته هاي پزشكي و مهندسي نيز بايستي در نظر گرفته شود.

چشم انداز برنامه آموزش در تربيت نيروي انساني

الف: انتظار مي‌رود با بالا رفتن سطح علمي اين رشته در حد بالاترين استاندارهاي جهاني، از طريق دستيابي و اجراي جديدترين و موثرترين روشهاي علمي در زمينه طراحي و ساخت ارتز ها و پروتزها بتوان خدمات عالي را چه در سطح كشور و چه در سطح منطقه ارائه داد.

ب: برنامه ريزي جهت جذب و تربيت متخصصين ارتز و پروتز خارجي در كشور

نقش هاي دانش آموختگان در برنامه آموزشي

الف- دانش آموخته اين رشته بايستي خدمات ارتزي و پروتزي مناسب و همسو با آخرين پيشرفتهاي دنيا را به جامعه معلولين ارائه دهد.

ب- دانش آموخته بايستي توانايي اداره و مديريت كلينيكهاي مرتبط را داشته و به بهترين نحو ممكن به ارزيابي عملكرد ارتزها و پروتزها بپردازد.

ج- دانش آموخته مي تواند در مراكز تحقيقاتي و پژوهشي مشغول بكار و فعاليت شود و به تحقيق و پژوهش در زمينه كار تخصصي خود بپردازد.

د- دانش آموخته توانايي برنامه ريزي؛ طراحي و توليد مواد و قطعات مورد نياز ارتزي و پروتزي را با همكاري رشته هاي مرتبط داشته باشد.

نقشهای دانش آموختگان در نظام بهداشتي(Role definition):

دانش آموختگان اين دوره داراي نقشهاي خدماتي، آموزشي ، مديريتي و پژوهشي مي باشند.

وظايف حرفه اي دانش آموختگان (Task Analysis):

الف- قادر به ساخت وسيله طراحي شده(وسايل كمكي) جهت درمان بيماريهاي ارتوپدي باشد.

ب- قادر به ساخت وسيله جايگزين براي بيماران مبتلا به قطع عضو باشد.

ج- مهارتهاي لازم را جهت كار با ماشين آلات و دستگاههاي تخصصي رشته داشته باشد.

د- بايستي بيماريهاي مربوط به تخصص خود را بشناسد.

س- بايستي به اخلاق حرفه اي در رشته خود پايبند باشد.

ش- در جهت كاهش معلوليت با تيم هاي بهداشتي و درماني همكاري داشته و به اشخاص سالم توصيه هاي پيشگيرانه مي نمايد.

ا- تشويق و ترغيب متخصص اعضاء مصنوعي و وسايل كمكي به همكاري و شركت در فعاليتهاي تحقيقاتي ـ پژوهشي

3- شركت در فعاليتهاي جامع ارتقاء سلامت و بهداشت جامعه.

آخرین اخبار
ژورنال کلاب
ژورنال کلاب
 ١٤:٢٤ - 1394/03/18 - نظرات : ٠متن کامل >>
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 5698
 بازدیدکنندگان آنلاين : 3
سایت دانشگاهمعاونت آموزشیمعاونت تحقیقات و فناوریمعاونت فرهنگی و دانشجوییمعاونت درمان و توانبخشیکتابخانه مرکزی

Copyright © 2009 U.S.W.R - All rights reservedدانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی